Vlaamse woorden? Communicatieverschillen tussen Nederland en België gaan veel verder dan dat. De Belgische klant is anders dan de Nederlandse klant. Er zijn duidelijke culturele verschillen tussen beide landen, die verder gaan dan Samson en Gert. Maar ook de structuur van de markt is in vele domeinen anders. België vraag dat ook een aangepaste benadering qua marketing en communicatie.

Taal

Indien u zaken doet in België is het belangrijk uw taal aan te passen. Wat soms vergeten wordt is dat er 4,5 miljoen Franstaligen in België wonen. Met communicatie in het Nederlands of zelfs Engels zal u deze niet bereiken. Het gaat echter verder dan dat. Ook het taalgebruik tussen Nederland en Vlaanderen verschilt en niet enkel qua uitspraak. Er zijn woorden die courant zijn in Nederland maar die in Vlaanderen eerder ongebruikelijk of zelf niet gekend zijn. Er bestaan verschillen qua gebruik, betekenis en schrijfwijze van woorden en uitdrukkingen.Enkele voorbeelden:- Enerverend: betekent in Nederland ‘boeiend, interessant’, maar in België ‘werkt op de zenuwen’- Middag: in Nederland van 12:00 tot 17:00, in België van 12:00 tot 14:00 (vanaf 14:00 begint de namiddag)- Recyclen vs recycleren: leenwoorden worden in België vaak anders vervoegd of uitgesproken- Automatische incasso vs domiciliëring- (Meer goede voorbeelden vindt u via deze link)Als u dus communicatie opstelt voor de Belgische markt is het aangeraden te werken met lokale partners, of het nu gaat over vertaling naar het Frans of aanpassing naar het ‘Vlaams’. Dit laatste geldt overigens niet enkel voor geschreven communicatie. Onderzoek toont aan dat video’s met een Nederlands (Hollands) accent het slechter doen bij de klant dan video’s met een Vlaams accent. Een Vlaamse uitspraak laat Vlaamse klanten zich meer betrokken voelen bij uw product of dienst.[caption id="attachment_3586" align="aligncenter" width="300"]

Er is meer nodig dan wat Samson en Gert-Nederlands om je slag te slaan in Vlaanderen. © Belga Image[/caption]

Boodschap

Er bestaan duidelijke culturele verschillen tussen Nederland en België. Dat zorgt er ook voor dat de voorkeuren van uw (potentiële) klanten tussen beide gebieden enigszins kan verschillen. Natuurlijk zijn prijs en kwaliteit in beide landen erg belangrijk voor de consument. Toch valt over het algemeen op dat in vergelijking voor Nederlanders prijs iets meer doorweegt en voor Belgen kwaliteit. Dit laatste is waarschijnlijk gelinkt aan het feit dat de Belg over het algemeen erg risico-avers is. Een (reputatie van) goede kwaliteit bezorgt de Belg meer zekerheid. Als men naast prijs en kwaliteit promotionele boodschappen tussen beide landen vergelijkt dan valt op dat men in Nederland vaak inzet op ‘gemakkelijk’, ‘leuk’ en ‘functioneel’. In België gaat het vaker over ‘ervaring’, ‘gevoel’ en ‘betrouwbaar’.Meer nog dan in Nederland is het in België belangrijk om voldoende informatie over uw product en dienst te bezorgen, zeker ar het gaat om iets vernieuwend. Zoals al aangegeven zal een Belg verkiezen zo min mogelijk risico te nemen. Voldoende documentatie en informatie zijn hierbij dus erg belangrijk, maar let wel op dat u deze aanpast naar de Belgische situatie. Hetzelfde geldt overigens voor reviews en referenties. Deze kunnen erg zinvol zijn op de Belgisch markt en in het bijzonder als het gaat om Belgische/lokale reviews en referenties. Een Belg zal zich overigens ook proberen te informeren binnen zijn netwerk over uw aanbod.

Kanalen

Meer traditionele kanalen zijn in vergelijking nog belangrijker in België dan in Nederland. Zo zien we dat de papieren krant in België nog steeds veel beter standhoudt dan in Nederland. Vergeet deze dan ook niet in uw benadering van de Belgische markt. Kijk eens na of er interessante (vak)bladen zijn waarin u kan communiceren. Toch geldt ook in België dat digitale communicatie steeds belangrijker wordt.Over het algemeen kan men stellen dat Nederland nog steeds iets voorloopt op België qua digitale communicatie. Zo is het in Nederland quasi ondenkbaar dat u geen website heeft of uw sociale mediakanalen niet goed onderhoud. Ondertussen is het ook in Vlaanderen zo dat men als bedrijf eigenlijk niet zonder website kan. In Wallonië zijn er in vergelijking toch nog meer bedrijven zonder website, zeker als het om kleine bedrijven gaat. Ook zijn websites in België qua design vaak wat meer verouderd dan in Nederland. Toch geldt ook in België dat dit in sneltreintempo verandert.Ook worden sociale media steeds belangrijker. Toch ziet dat Nederland ook hier nog een stukje voorop is, zeker wat de verkoop via social media, social selling, betreft. In Nederland gaat het zover dat sommige bedrijven zich qua (promotionele) communicatie nog bijna uitsluitend op social media richten. In België is dit zeer zelden het geval. Ook andere nieuwe digitale tools vinden vaak eerder ingang in Nederland dan in België. Als u dus uw Nederlandse digitale strategie ook uitrolt in België zit u meestal op kop in het peloton.Wat u in België ook zeker niet mag onderschatten is de rol van het netwerk. Sommige (kleinere) bedrijven houden nog steeds stand met een minimum aan digitale communicatie omdat ze een erg sterk netwerk hebben. Ze hebben sinds jaar en dag een goede naam en blijven via mond-aan-mond reclame nieuwe klanten binnenhalen. Onderhoud dan ook het contact met uw bestaande klanten. Relaties zijn erg belangrijk in België.

Markt

Alle voorgaande punten maken duidelijk dat het belangrijk is om een goed marktonderzoek te doen in België. Ga er niet vanuit dat de markt of de klant wel ongeveer dezelfde zal zijn als in Nederland. Laat u indien nodig bijstaan door een lokaal bureau, werf een Belgische medewerker of stagiair aan, of informeer je via bestaande bronnen. Interessante macro-economische gegevens kan u bijvoorbeeld terugvinden via de Nationale Bank van België of via Statbel.

NKVK

Dit zijn slechts enkele van de vele verschillen die een impact hebben op uw zakendoen met Belgen. Wilt u op de hoogte blijven van relevante opleidingen en nieuwsberichten van de NKVK die u hierin verdiepen? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief onderaan deze pagina.

Dit artikel maakt deel uit van de gratis gids 'Succesvol zakendoen in België'. U kan hier de volledige gids downloaden.

Tom Vansteenkiste, Algemeen Directeur NKVK

[gravityform id="5" title="true" description="true"]

Dit vind u waarschijnlijk ook interessant

We hebben geen aanbevelingen voor dit artikel.

Op zoek naar meer?Bekijk al de blogposts.

Onze nieuwsbrief

Krijg alle updates over onderzoeken en business opportuniteiten!

Bedankt! U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.
Oeps, er ging iets mis!

Ontdek onze gratis Gids over "Succesvol Zakendoen in België"

  • Cultuurverschillen
  • Fiscale opportuniteiten
  • Juiste contactgegevens
  • Alle info in één gids